Ads

ماليش غيرك


أنا مخاصمانى من صغرى 
و نفسي أرجعلى من تانى
بحن لروحى من بدرى 
و بكرهها و عاشقانى
أنا مش عارفة ليا طريق 
و مش لاقيالى مَرسي و بَر
و عمرى ف يوم ما كان لى صديق
و لا اتمنيت لغيري الشر 
لكن بلقانى رغم الضيق 
بدوّر عاللى يفهمنى 
و الاقى الكون دا كله خنيق
بكل براحُه ما يسعنى 
و أبص لحالى و ابكى عليه
و احاول الاقى حل بديل
و شبح الغربة إبن الإيه
يتوّه منى أى دليل
و اصبّر نفسي بدموعى 
و اسافر جوة حلم بعيد
ألاقى الحزن فِ ضلوعى 
بيكسر نبرة التنهيد
و كل ما اقول خلاص حفرح
الاقى الفرح يعاندنى
و مهما بالخيال بسرح
شيطان الوحدة يطاردنى 
يشاور من بعيد بـإديه
و عينه يطّق منها شرار
يقولّى تعالى ياسمِك إيه
راح احكيلِك كتير أسرار
و بصرخ صرخة مكتومة
و بسمعها لكن صدى صوت
و اقول دى نهايتى محتومة
و انا بقرّب خلاص للموت
لكن فجأة بشوف النور
و بسمع صوت ادان الفجر 
أحس الكون كما البنور 
و عتمة ليلي زارها البدر
أروح اتوضّى و استغفر 
و اصلي السنة قبل الفرض
و بدعى لربنا يغفر
ذنوبي المالية كل الأرض
و احس براحة جوة القلب
و بتصالح على نفسي
و برفع ايدى اقول ياااارب
ماليش غيرك طبيب نفسي !!
الشاعرة هناء نوار 

0 تعليقات:

إرسال تعليق